Naar homepage Tandarts aan het IJ Van Diemenstraat 88 A'dam | Vacatures | Spoed😱 | Receptie

mondhygiëne

Praktijk voor mondhygiëne

Tandheelkunde is een voorspelbaar vak. In tegenstelling tot wat iedereen denkt, zijn gebitsproblemen helemaal niet nodig! Is uw mondhygiëne op hoog niveau, sluiten uw restauraties goed aan en zijn deze mooi glad, dan heeft u géén last van uw gebit. Zo eenvoudig kan het zijn. Deze luxe ervaren veel van onze patiënten en dit wensen we u ook toe. Graag begeleiden we u naar een goede mondhygiëne.

Een verwijzing van uw tandarts is niet nodig. Bel of kom gewoon even langs!
020 - 760 32 50.


Lina Roslina, mondhygienist bij Tandarts aan het IJ

Lina Roslina

Mondhygienist

Sam Supranoto

Mondhygienist

Wat doet de mondhygiënist?

De taken die de mondhygiënist uitvoert zijn in eerste instantie gericht op de preventie – het voorkomen van cariës (gaatjes in tanden en kiezen) en tandvleesaandoeningen. Daarnaast voert de mondhygiënist ook curatieve taken uit (= gericht op genezing), zoals het behandelen van tandvleesaandoeningen. 

Lees in dit verband een artikel over het verband chronische parodonditis en alzheimer!


Voorbeelden van werkzaamheden van de mondhygiënist zijn:

  • Het uitvoeren van een mondonderzoek en indien nodig het maken van röntgenfoto’s en/of gebitsafdrukken

  • Het geven van uitgebreide voorlichting over het ontstaan van cariës, tandvleesaandoeningen en het effect van voedingsgewoonten op het gebit

  • Het geven van uitgebreide voorlichting over gebitsverzorging

  • Het uitvoeren van een volledige gebitsreiniging, waarbij plaque, tandsteen en aanslag worden verwijderd

  • Het uitvoeren van preventieve behandelingen waaronder het aanbrengen van gebitsbeschermende middelen (bijv. fluoride)

  • Het aanbrengen van een ‘laklaag’ op (pas doorgebroken) tanden en/of kiezen (het sealen)
  • H
et polijsten van vullingen

  • Daarnaast is in de Wet BIG geregeld dat de mondhygiënist, mits bekwaam en bevoegd, in opdracht van de tandarts, anesthesie (verdoving) mag geven.

Tandsteen verwijderen en polijsten van het gebit

De verzorging van mond en gebit bestaat uit het verwijderen van tandplak. Dat is een dun, vaak onzichtbaar kleverig laagje dat gedurende de dag op de tanden en kiezen blijft vastzitten. Het bestaat vooral uit voedselresten, slijm en bacteriën. Tandplak heeft ongeveer dezelfde kleur als de tanden en is daardoor moeilijk te zien. Het zit overal en dus ook tussen de tanden en kiezen. Als tandplak meer dan 24 uur niet wordt verwijderd, kan het verharden tot tandsteen. Tandsteen kan zowel boven als onder het tandvlees ontstaan. Dit wordt met behulp van speciaal instrumentarium verwijderd en kan dus alleen door een mondhygiënist en tandarts gedaan worden.
Na een gebitsreiniging worden de tanden gepolijst, zodat alle tanden en kiezen weer glad zijn. Zo blijven de tanden en kiezen langer schoon.

Parodontale behandeling

Wanneer de mondhygiëne onvoldoende is, kan het tandvlees zodanig zijn ontstoken dat ook het steunweefsel dat zich onder het tandvlees bevindt, is aangetast. Behandeling bestaat dan uit het schoonmaken van de tandoppervlakken onder het tandvlees gecombineerd met instructie mondhygiëne, door de patiënt zelf uit te voeren. Hier zijn meerdere afspraken voor nodig.

Slechte adem (halitose)

Iemand met halitose ruikt altijd uit zijn mond. Halitose komt best vaak voor en is daardoor niet zeldzaam. Slechte adem gaat niet vanzelf voorbij. Wel is die in de meeste gevallen eenvoudig te verhelpen.

De behandeling van kinderen

Kinderen leren bij de mondhygiënist hoe zij dagelijks hun gebit kunnen onderhouden. Door middel van goede informatie en uitleg aan ouder en kind met daarnaast preventieve maatregelen zoals fluorideapplicaties en voedingsadvies.

Uw eerste afspraak

Tijdens de eerste afspraak zullen wij u vragen stellen, u een gezondheidsvragenlijst laten invullen en een mondonderzoek doen. Aan de hand van dit onderzoek wordt u zo duidelijk mogelijk geïnformeerd over de conditie van uw mond. Afhankelijk van de conditie van uw gebit zullen wij tijdens uw eerste afspraak al van start gaan met de gebitsreiniging. Deze afspraak zal ongeveer één uur duren.

Tarieven

Voor u is het belangrijk om te weten dat er verschillende behandelcodes worden gebruikt voor de behandeling van een mondhygiënist. Deze codes worden gefactureerd afhankelijk van de diagnose en vervolgbehandeling van uw gebit. M-codes worden gebruikt bij een normale gebitsreiniging met gering tot matig hoeveelheid tandsteen en bij licht ontstoken tandvlees. T-codes worden gebruikt bij behandelingen met matig tot veel hoeveelheid tandsteen en daar is het tandvlees tot in het kaakbot ontstoken.

Uw factuur

Het versturen en innen van de rekeningen (ook wel factuur of nota genoemd) wordt voor onze praktijk verzorgd door Anders Medical Factoring. Dat heeft voor u veel voordelen. Uw rekeningen worden vlot en vriendelijk verwerkt, u houdt perfect overzicht via MijnAndersNota.nl (inlog) en u kunt betalen met iDEAL. Wanneer u voor tandheelkunde aanvullend verzekerd bent, int Anders Medical Factoring het deel wat u vergoed krijgt direct bij uw zorgverzekeraar, uw eventuele 'restnota' wordt per e-mail verzonden.
Anders Medical Factoring stuurt u de rekeningen bij voorkeur per e-mail. Dit spaart veel papier, tijd en onnodige administratie. U hoeft hiervoor niets te doen, wij gebruiken het door u bij ons geregistreerde e-mailadres. Zorg er wel voor dat wij altijd het juiste e-mailadres van u hebben!

Enkele tips:
U ontvangt uw factuur per e-mail. De afzender van deze e-mail is: service@mijnandersnota.nl. Deze kunt u het beste opslaan in uw digitale adresboek. Zo komt de e-mail niet per abuis in uw 'ongewenste mailbox' terecht en ziet u tijdig dat u een rekening ontvangen heeft.
In de e-mail staat een link. Een link is een lange tekstregel, meestal blauw, waarop u kunt doorklikken naar een web-pagina. Op deze pagina worden enkele gegevens van u gevraagd. Deze zijn ter goedkeuring en beveiliging van uw persoonlijke gegevens, dat wil zeggen; ze zijn bedoeld om er zeker van te zijn dat de juiste persoon de juist rekening kan inzien en betalen.

Wat te doen als de link niet opent?
Kopieer dan de volledige link en plak deze bovenin uw browser (uw internet-venster), daar waar u normaal gesproken allerlei www.adressen van websites intypt.
Lukt het niet, of heeft u andere vragen hierover? Bel gerust de patiëntenlijn.

Patiëntenlijn: 085 - 760 62 62 (lokaal tarief)

Patiëntenwebsite: MijnAndersNota.nl

Vergoedingen

Wanneer u bij uw zorgverzekeraar een aanvullende tandartsverzekering heeft afgesloten naast uw basisverzekering vergoeden tegenwoordig de meeste zorgverzekeraars de kosten voor mondhygiëne. De behandelkosten voor kinderen tot 18 jaar valt sowieso onder de basisverzekering en worden in zijn geheel vergoed.

Afspraak maken

Alleen telefonisch van ma t/m vrij van 8.30u tot 13.00u op 020 7603250,
Een week voor de afspraak ontvangt u een herinnering via email.