Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Logo NVM mondhygiënisten

Praktijk voor mondhygiëne

Wij hebben nog ruimte voor nieuwe patiënten

In tegenstelling tot wat iedereen denkt, zijn gebitsproblemen helemaal niet nodig. Is uw mondhygiëne op hoog niveau, sluiten uw restauraties goed aan en zijn deze mooi glad, dan heeft u géén last van uw gebit. Zo eenvoudig kan het zijn. Deze luxe ervaren veel van onze patiënten en dit wensen we u ook toe. Graag begeleiden we u naar een goede mondhygiëne.

Sam Supranoto, mondhygiënist

Sam Supranoto

Mondhygiënist

Lina Roslina

Lina Roslina

Mondhygiënist

Behandelingen

De taken die wij als  mondhygiënist uitvoeren zijn in eerste instantie gericht op het voorkomen van cariës  en tandvleesaandoeningen. Daarnaast voeren we ook curatieve taken uit  (gericht op genezing), zoals het behandelen van tandvleesaandoeningen. 

Lees in dit verband een artikel over het verband chronische parodonditis en alzheimer!

Een mond wordt geinspecteerd met een spiegeltje

Tandsteen verwijderen en polijsten van het gebit

De verzorging van mond en gebit bestaat uit het verwijderen van tandplak. Dat is een dun, vaak onzichtbaar kleverig laagje dat gedurende de dag op de tanden en kiezen blijft vastzitten. Het bestaat vooral uit voedselresten, slijm en bacteriën. Tandplak heeft ongeveer dezelfde kleur als de tanden en is daardoor moeilijk te zien. Het zit overal en dus ook tussen de tanden en kiezen. Als tandplak meer dan 24 uur niet wordt verwijderd, kan het verharden tot tandsteen. Tandsteen kan zowel boven als onder het tandvlees ontstaan. Dit wordt met behulp van speciaal instrumentarium verwijderd en kan dus alleen door een mondhygiënist en tandarts gedaan worden.
Na een gebitsreiniging worden de tanden gepolijst, zodat alle tanden en kiezen weer glad zijn. Zo blijven de tanden en kiezen langer schoon.

Parodontale behandeling

Wanneer de mondhygiëne onvoldoende is, kan het tandvlees zodanig zijn ontstoken dat ook het steunweefsel dat zich onder het tandvlees bevindt, is aangetast. Behandeling bestaat dan uit het schoonmaken van de tandoppervlakken onder het tandvlees gecombineerd met instructie mondhygiëne, door de patiënt zelf uit te voeren. Hier zijn meerdere afspraken voor nodig.

Een vrouw poetst haar tanden voor een goede mondhygiëne
Halitose, slechte adem

Slechte adem (halitose)

Iemand met halitose ruikt altijd uit zijn mond. Halitose komt best vaak voor en is daardoor niet zeldzaam. Slechte adem gaat niet vanzelf voorbij. Wel is die in de meeste gevallen eenvoudig te verhelpen.

De behandeling van kinderen

Kinderen leren bij ons hoe zij dagelijks hun gebit kunnen onderhouden. Door middel van goede informatie en uitleg aan ouder en kind met daarnaast preventieve maatregelen zoals fluorideapplicaties en voedingsadvies.

Afspraak maken

Een  afspraak maken kan telefonisch van maandag tot en met vrijdag  van 8.30 – 13.00u en 14:00 – 15:00u
Een paar dagen van tevoren krijgt u een afspraakherinnering via sms en/of e-mail.

Wees op tijd!

Omdat wij u zo efficiënt mogelijk en op een prettige manier willen behandelen hebben we tijd voor u gereserveerd in onze agenda. Wij vragen u dan ook, indien mogelijk, om ongeveer 10 minuten voor aanvang van de afspraak aanwezig te zijn.

Annuleren

Mocht u onverhoopt niet op uw afspraak kunnen komen, laat dit ons dan minimaal 2 werkdagen van tevoren weten. Dit kan per email of telefonisch. Wanneer u een afspraak niet of niet tijdig afzegt, dan zal de voor u gereserveerde tijd in rekening worden gebracht. Let op dat deze kosten niet worden vergoed door uw zorgverzekeraar!

Bent u te laat?

Als u te laat bent voor een afspraak wordt de afspraak door ons geannuleerd wegens tijdgebrek. We maken dan een nieuwe afspraak.

Uw eerste afspraak

Tijdens de eerste afspraak zullen wij u vragen stellen, u een gezondheidsvragenlijst laten invullen en een mondonderzoek doen. Aan de hand van dit onderzoek wordt u zo duidelijk mogelijk geïnformeerd over de conditie van uw mond.
Afhankelijk van de conditie van uw gebit zullen wij tijdens uw eerste afspraak al van start gaan met de gebitsreiniging. Deze afspraak zal ongeveer één uur duren.

Met een spiegeltje wordt in de mond gekeken

Openingstijden

Maandag 08:30 - 16:30u
Dinsdag 08:30 - 16:30u
Woensdag 08:30 - 16:30u
Donderdag 08:30 - 21:00u
Vrijdag 08:30 - 16:30u
Zaterdag 08:30 - 16:30u
Logo Infomedics

Uw factuur

Het versturen van de facturen wordt voor onze praktijk vanaf 1 mei 2024 verzorgd door Infomedics.
Wanneer u een aanvullende tandartsverzekering heeft afgesloten, dan wordt de factuur rechtstreeks gestuurd naar Infomedics.nl. Uw eventuele restnota ontvangt u per post of per email.
Voor al uw vragen over betalingen, het aanvragen van een betalingsregeling en het opvragen van facturen is Infomedics.nl telefonisch te bereiken op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur op: 036-203 19 00 (€ 0,35 per gesprek). 

U ontvangt uw factuur per e-mail.  Om te voorkomen dat de e-mail in uw spambox terechtkomt raden wij aan het emailadres op te slaan in uw contacten.
In de e-mail staat een link waarop u kunt doorklikken naar een web-pagina. Op deze pagina worden enkele gegevens van u gevraagd. Deze zijn ter goedkeuring en beveiliging van uw persoonlijke gegevens, dat wil zeggen; ze zijn bedoeld om er zeker van te zijn dat de juiste persoon de juiste rekening kan inzien en betalen.

Het grootste deel van de tandheelkundige zorg voor volwassenen valt niet onder de basisverzekering. Als u een aanvullende verzekering voor tandheelkunde hebt afgesloten, dan kunt u een vergoeding krijgen per behandeling. Wij adviseren u eerst te informeren bij uw zorgverzekeraar!

Kosten voor de jeugd tot 18 jaar (met uitzondering van kronen, bruggen en orthodontie) worden over het algemeen volledig vergoed.

Veel patiënten hebben geen aanvullende tandartsverzekering of krijgen van hun zorgverzekeraar weinig vergoed. Ixorg kan u misschien helpen om de behandelingen te financiëren. Meer hierover leest u op ixorg.nl

Lees hier belangrijke informatie over de Algemene Verordening Gegevensbeschermingwet (AVG) mbt uw nota van AMF.

Tarieven

Voor u is het belangrijk om te weten dat er verschillende behandelcodes worden gebruikt voor de behandeling van een mondhygiënist. Deze codes worden gefactureerd afhankelijk van de diagnose en vervolgbehandeling van uw gebit.
M-codes worden gebruikt bij een normale gebitsreiniging met gering tot matig hoeveelheid tandsteen en bij licht ontstoken tandvlees.
T-codes worden gebruikt bij behandelingen met een matig tot veel hoeveelheid tandsteen en waar het tandvlees tot in het kaakbot ontstoken is.

Klokhuis appel